tirsdag den 26. marts 2013

LCHF - Sund livstil på den FEDE måde

Nu har jeg de sidste godt 4 måneder levet efter Low-Carb metoden i håb om at smide lidt kilo og blive lidt gladere. Jeg fik for nogle år siden konstateret PCOS (polycystisk ovariesyndrom), og i den forbindelse gik der et lys op for mig! Ok - så der var en grund til at jeg havde så let ved at tage på i vægt og svært ved at tabe det igen.... havde uønsket hårvæskt... øv øv øv! .... og ja at der aldrig havde været 2 striber på en graviditetsprøve.....
Siden da og mange tårer senere har jeg endelig fundet den kost der passer godt til mig og som min krop endelig er glad for:

LCHF

En forkortelse for "Low Carb High Fat", hvilket sådan set betyder at man skærer ned for kulhydraterne og skruer op for fedtet i kosten. Til at starte med havde jeg det lidt svært ved udtrykket, da jeg nærmest forestillede mig fornemmelsen af at spise ren smør og meget fedtet mad, men sådan forholder det sig slet ikke! For mig handler LCHF om at spise naturlig god mad med masser af smag, og dette behøver maden ikke at indeholde en masse stivelse for. 
Jeg fandt hurtigt nogle rigtig gode lowcarb blogge herinde i blogland, her kan nævnes et par stykker (af de bedste):

Madbanditten - Fantastisk blog med alt mellem himmel og jord om LCHF og vidunderlige opskrifter og hvad der rører sig i samfundet om sundhed set fra Lowcarb siden. 

Low Carb Lækkerier - Skønne og kreative opskrifter - jeg er især glad for hendes brød-opskrifter! Gulerodsbrødet bager jeg ca. 1 gang om måneden.

Your Lighter side - Den første low-carb blog jeg stødte på i blogland. Hendes humor i er top og hun kommer tit med meget kreative opskrifter. Det var bl.a. her jeg første gang stødte på "blomkåls-pizzaen". 

Peace+Love+Lowcarb - Hun laver god nærende hverdags mad og er rigtig god til at fortælle om processen med masser af billeder. 

Ja mulighederne for inspiration på nettet er nærmest uendelig, så det er bare at komme igang. Det sværeste til at starte med, var at hitte ud af alle ingredienserne. Når man nu er vokset op i et hjem, hvor der altid er blevet bagt med MEL og sukker, så er fremmedord som HUSK, loppefrøskaller (ja jeg fandt først ud senere at det var det samme.... ), kokosolie, arrowroot, proteinpulver osv. ret svære at hitte ud af. 
Efter lidt navigation i low-carb-ingridiens-junglen fandt jeg hurtigt nogle gode hjemmesider at købe ind fra og de har sådan set hængt ved lige siden:

iherb - Den første hjemmeside jeg stødte på. Det er en god måde at bestille varer hjem fra USA, som ikke så let findes her i DK. Et godt tip til at spare penge er at bestille under 1,88 kg i vægt, så koster fragten næsten ikke noget. Dog tager det lidt længere, men du skal ikke betale told af varerne. 

Viivaa - Fra den kære Madbandit hørte jeg om denne hjemmeside og har flere gange handlet der. Det kan helt klart anbefales!! Servicen er god og varerne er forholdsvis billige. 

Lowcarbstore - Her har jeg endnu ikke handlet - men lurer lidt om det ikke skal være der jeg handler næste gang :) Så i må vente lidt og høre hvad jeg synes..... 

For mit vedkommende kan der nævnes mange fordele ved at spise efter LCHF-principperne, for det første:
Jeg har tabt godt 15 kg over et halvt års tid!!! (Kan næsten ikke få armene ned) ..... og jeg der før i tiden havde meget svært ved at tabe mig - ja jeg måtte nærmest sulte mig før for at det kunne lade sig gøre.... 

og det bringer mig til næste fordel: 
Jeg er næsten aldrig sulten længere. Før i tiden kunne jeg gå og spise en hel dag og aldrig føle mig mæt, nu spiser jeg 2-3 gange om dagen og føler ikke at jeg savner noget. 

og den sidste men helt klart største fordel:
Jeg er glad! Det lyder måske underligt, men jeg har nu let til smil og en masse energi! Stivelse og sukker dræner fuldstændig min energi og humøret og jeg føler mig mere frisk, mere glad og simpelthen mere i live når jeg spiser LCHF!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar