onsdag den 5. februar 2014

Kokos-overhovedet-IKKE-LCHF-kage!!

Min dejlige mand fik i julegave for nogle år siden, denne skønne bog:



- og da manden jo ELSKER chokolade, så lod jeg mig overtale til at bage en rigtig chokoladekage (MED sukker) til hans fødselsdag....

da han jo har været så sød og støttende med al det her 
minus sukker/stivelse/forarbejdet mad i så lang tid!




Så valget faldt på denne her:

Smækker-lækkerkokos-choko-lagkage!
Ingredienser:

175 g usaltet smør
175 g sukker
150 g mel
1 tsk. bagepulver
3 æg
125 g kokosmel
Korn fra 1 vaniljestang
3 spsk mælk

Fyld:
175 g letbitter chokolade brækket i stykker (jeg brugte mælkechokolade, da manden ELSKER dette!)
75 g usaltet smør
150 g flormelis
2 spsk mælk

Pynt:
200 g letbitter chokolade brækket i stykker
25 g usaltet smør


Smør en rund bageform på ca. 20-25 cm i bunden og beklæd bunden med bagepapir. ( I opskriften stod at man skulle lave 2 bunde og så skære disse over - men jeg kunne godt klare mig med at der kun var 2 lag i min kage, så jeg lavede kun 1 bund, som jeg så skar over). 

Rør sukker og smør sammen, indtil det er blødgjort. 
Si mel og bagepulver ned i skålen. Tilsæt æg, kokomel, vanilje og mælk. Pisk til en let og cremet konsistens. 

Kom dejen i den smurte form og glat overfladen
Hov - jeg glemte vidst at glatte overfladen.... ;)
Bag i en forvarmet ovn ved 180 grader i ca. 25 min. indtil bunden er hævet og faste at røre ved.
Vend bunden ud på en bagerist og lad den køle af. 

Så laves fyldet; smelt chokolade og smørret over et vandbad. Tag skålen af varmen og pisk flormelis og mælk i. 
Lad blandingen køle af, indtil den kan danne bløde toppe. Del kagen vandret i 2 bunde. 
Læg en kagebund på et fad og kom fyldet ovenpå, smør rundt og dæk med bund nr. 2. Pres let sammen og fordel det fyld der "flyder ud" rundt langs kanterne.  
Så laves pynten ved at smelte chokolade og smørret over vandbad igen, tag chokoladeblandingen af varmen, og lad den køle af, indtil den hænger godt fast på bagsiden af en ske. 
Hæld den smeltede chokolade oven på kagen og fordel chokoladen med en paletkniv, indtil kagen er helt dækket. 
Stil på køl og server evt. gerne med vanilje is!
Den smager helt fantastisk!! 


Der var rigelige rester til overs!
Tasha var uden tvivl den sejeste...
hun ondulerede lige 3 store stykker..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar